www.sporen-met-rob.nl

(Actueel)

Spanje,

Macanet-Massanes en Sant Celoni, 31-05-2012.

Tijdens de vakantie in Spanje nam ik de gelegenheid waar om eens te kijken wat er zoal op het lijnennet van de Renfe, de nationale spoorwegmaatschappij van Spanje te zien was. In en rond Barcelona in de streek Catalonië is niet alleen de Renfe actief maar ook de vervoerder Rodalies. Rodalies rijdt echter met treinen die gehuurd worden van de Renfe, vaak zonder enig kenmerk dat het om een trein van Rodalies gaat. En dat is voor reizigers uit het buitenland soms nogal verwarrend. En daar was ik er één van...

 

(Foto Rob van der Rest) Rodalies rijdt o.a. met dit stel naar het eindpunt Macanet-Messanes, hier bij binnenkomst van het fraaie stationnetje van Malgrat/Santa Susanna, het begin van mijn tripje.

Het eindpunt Macanet-Massanes is een station waar je over kan stappen op de trein naar Girona en Portbou en de andere kant heen richting Barcelona. In Malgrat had ik aan het loket een kaartje gekocht naar Sant Celoni gelegen op de lijn naar Barcelona. Overstappen in Macanet dus. In Macanet vind je er de treinen van Rodalies en Renfe die over hetzelfde traject rijden. Op het perron aangekomen staat er op het elektronische aanwijsbord Rodalies en daaronder Renfe. Dat kon dus niet fout gaan naar Sant Celoni. Wachten op de trein dus maar.

 

(Foto Rob van der Rest) Aankomst in Macanet-Massanes van de trein naar Sant Celoni. Een fraaie trein zonder de uiterlijke kenmerken van Rodalies, ook hier kon je niet zien of deze van de Renfe was of Rodalies, maar aangezien beide namen op het aanwijsbord staan zal het wel goed zijn. Het stel draagt het nummer 449 018-1.

Op de trein staat Media Distancia (middellange afstandtrein) maar of je daar nou met een kaartje zoals ik had in kon stappen, het zal wel. Eenmaal ingestapt kreeg ik het vermoeden dat ik in de 1e klas was zo mooi zag het er van binnen uit. Dan maar even een stukje door de trein lopen maar er veranderde niets aan de inrichting. Helemaal gerust was ik er niet op maar er was ook niemand waar je iets aan kon vragen, de trein was vrijwel leeg. Een conducteur kwam ook al niet in beeld en na 10 minuten rijden bereikte ik het volgende station Sant Celoni. Wat wél onderweg in beeld kwam waren locomotieven van een spoorwegaannemer die werkte aan de bouw van de hoge snelheidslijn Madrid-Zaragoza-Barcelona-Frontera-Frankrijk. Ik nam me voor op de terugweg hiervan een paar foto's te maken. Na aankomst in Sant Celoni begon ik gelijk met foto's te maken. Sant Celoni bestaat uit 1 perron aan de uitgangzijde en 1 middenperron met daarnaast wat goederensporen.

(Foto Rob van der Rest) Het oude en pas opgeknapte station van Sant Celoni zorgt voor een landelijke sfeer hoewel het zeker géén klein station is.

Ik nam het tunneltje naar het andere perron waar ik een trein naar het vliegveld van Barcelona klaar zag staan, de trein bestond uit een stel van Rodalies in hun kleuren en een stel in de Renfe uitvoering. Ik fotografeerde eerst de achterkant van deze combinatie en toen de voorkant, het was in ieder geval een trein van Rodalies zo stond op het aanwijsbord te lezen.

          

(Foto's Rob van der Rest) De Rodalies trein voor vertrek naar het vliegveld van Barcelona. De stellen dragen de nummers 240 M en 212 M, boven de cabines aan de andere zijde dragen zij het nummer 740 M en 712 M. Treinstellen hebben dus niet 1 nummer zoals bij NS Reizigers.

(Foto Rob van der Rest) Ook goederentreinen rijden over dit traject zoals deze 253 090-5 richting Girona. Op alle locs staat de aanduiding Renfe Mercancias.

(Foto Rob van der Rest) De regionale trein van Rodalies die ééns per 2 uur rijd bij vertrek uit Sant Celoni richting Girona.

(Foto Rob van der Rest) Aankomst in Sant Celoni van de regionale trein uit Girona, deze treinen rijden als stoptrein het gehele baanvak Portbou-Girona-Barcelona en doen daar 2 uur en 40 minuten over. De modernere treinen van de Renfe Media Distancia rijden over dit stuk 2 uur 13 minuten, 27 minuten sneller.

(Foto Rob van der Rest) Boven: Rodalies rijd de volgende rit naar het vliegveld van Barcelona met o.a. stel 217 M van de Renfe. Deze keer dus weer geen enkele aanwijzing dat het ook hier om een trein van Rodalies gaat. De plakletters op de voorzijde van het stel kunnen zo te zien niet zo goed tegen de Spaanse warmte, de R is verdwenen.

(Foto Rob van der Rest) Onder: Aankomst van een trein uit de richting van Barcelona, zij draagt het nummer 713 M.

Daarna besloot ik om met de trein van 16.35 uur weer naar Macanet-Massanes te vertrekken, wederom met een stel met de aanduiding Media Distancia, in 10 minuten zou ik er zijn. Mijn trein richting Girona was nu wel wat drukker en het lukte om een plekje bij het raam te krijgen zodat ik onderweg de locomotieven kon fotograferen van de spoorwegaannemer die ik gezien had.

(Foto Rob van der Rest) Renfe stel 449 531-3 bracht mij weer richting Macanet-Massanes waar ik over zou stappen op de trein naar Malgrat/Santa Susanna.

Eenmaal in de trein het objectief wisselen voor een 200mm, een duizendste seconde sluitertijd en ik was er klaar voor. Niets vermoedend greep ik de camera toen de locs van de aannemer (COMSA rail transport) in zicht kwamen en net op het moment van afdrukken klonk naast mij de vraag om mijn treinkaartje. Een conducteur stond naast me en ik had hem pas na een 2e keer vragen gehoord, de aandacht lag geheel bij het fotograferen. Ik pakte snel het kaartje en na enkele seconden klonk naast mij de opmerking "You have te wrong ticket". Nou, dat was flink schrikken en in mijn gevoel verdween gelijk mijn bruine Spaanse kleurtje want ik had wel ergens gelezen dat een boete 100 Euro was. De man vroeg hoe ik aan het kaartje gekomen was en na enige uitleg nam hij genoegen met het feit dat ik wél een kaartje gekocht had maar men mij niet verteld had dat ik er alleen in de trein van Rodalies mee mocht reizen. Voor de Renfe Media Distancia trein moest ik toch echt een ander kaartje hebben. Met zijn opmerking dat ik in het vervolg een ander kaartje moest kopen, het volgende station uit moest stappen (ik moest er sowieso uit) en 2 dikke krassen waarmee het verder ongeldig werd kon ik het doen. Met een vriendelijk 'Thank you, Sir' haastte ik me naar de uitgang, onderwijl hadden we Macanet bereikt.

(Foto Rob van der Rest) 2 locomotieven van de COMSA die gebruikt worden bij de aanleg van de HSL Madrid-Zaragoza-Barcelona-Frontera-Frankrijk. Het zijn 6-assige machines met de nummers L 61 en L 64, of het locs zijn die vroeger in Spanje gereden hebben is mij niet bekend. De HSL is direct achter de beide locs zichtbaar. De opname werd gemaakt ter hoogte van het plaatsje Breda ( ja, ook in Spanje heb je een plaatsje wat zo heet).

Het bewuste treinkaartje wat alleen geldig was in de regionale treinen van Rodalies (maar wél even uitzoeken welke trein voor Rodalies rijdt).

Op de terugweg naar het hotel in Malgrat kon ik de dag nog eens goed overdenken.

Aanvulling: Rodalies is niet echt een apart bedrijf, het is de naam voor het S-bahnachtige voorstadsverkeer van Barcelona.
In Catalonië heet dat Rodalies, in de rest van Spanje Cercanias (daarom die gedraaide 'C' op de neus!).
Met een S-bahn kaartje mag je inderdaad niet in de (media) lange afstandstreinen, overigens kennen ze daar prijsdifferentiatie bij de (media) lange afstandstreinen en reserveringen, allemaal vrij ingewikkeld.

De twee machines van COMSA zijn volgens mij Roemeense Sulzerloc`s (kunnen ook Poolse ST43`s zijn maar die zijn van hetzelfde type en ook in Roemenië gebouwd)

Met dank voor deze aanvulling aan Gerard van Teeffelen.