www.sporen-met-rob.nl

Actueel

Spanje

Barcelona, Estacio de Franca 7 t/m 10 september 2012

Tijdens een lang weekend in Barcelona was ik in de gelegenheid om het fraaie station (het enige grote station wat bovengronds ligt) BCN de Franca te bezoeken. Veel treinen uit Frankrijk eindigden vroeger in dit station wat vanuit het Spaans vertaald Frankrijkstation betekend. Bij aankomst op de luchthaven van Barcelona hadden we al snel de trein gevonden die ons naar het station met de naam Estacio de Franca bracht met een overstap via station Barcelona Sants. Ons hotel bevond zich op nog geen 100 meter van het station, een prettige bijkomstigheid voor een treinliefhebber. Het eerste station(1882-1929) werd van 1926 tot 1929 verbouwd naar een ontwerp van architect Pedro Muguruza in verband met de Wereldexpo die 1929 in Barcelona gehouden werd. Het station heeft sindsdien 12 sporen en 7 perrons, een hoogte van ongeveer 29 meter en een lengte van 195 meter. De treinen die in dit kopstation beginnen en eindigen zijn de stoptreinen van Rodalies rond Barcelona en de middellange en lange afstandstreinen van de RENFE.

 

(Foto Rob van der Rest) Aankomst met de trein (links) vanaf de luchthaven van Barcelona. Als dit het beeld is als je uit de trein stapt word je er blij van, heerlijk zo'n mooi oud station met de sfeer van "vroeger". Rechts staat een machine van de serie 252, de 252 065 met gestreken pantograaf als reserve. Estacio de Franca 07-09-2012.

(Foto's boven en onder Rob van der Rest) Wat onmiddellijk opviel waren de fraaie originele stootbuffers in dit kopstation, mooi om hiervan enkele plaatjes te maken. Estacio de Franca 07-09-2012.

Na deze eerste kennismaking nam ik me voor de volgende dag in het begin van de ochtend het station en de treinen opnieuw te bezoeken. Even na 09.00 uur betrad ik het station om te pogen een beeld te krijgen hoe het treinverkeer in elkaar stak en waar je de leukste plaatjes kon maken. Ik begon dus maar gelijk in de hal van dit station.

(Foto Rob van der Rest) Een deel van de stationshal van dit mooie station. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Een treinstel uit de 470 serie (175) wacht op de volgende inzet. Deze treinen rijden als Regional Express, op de zijkant staat Media Instantia. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Een mooie verscheidenheid aan materieel is er bij de RENFE, het moderne stel 130 068 van de Alvia treinen heeft een eigentijdse vorm, daarnaast treinstel 085 van de 470 serie die met zijn platte voorkant flink wat meer rijweerstand zal hebben (maar die hoeft ook niet zo hard te gaan). Estacio de Franca 08-09-2012.

  

(Foto's Rob van der Rest) 29 meter hoogte maakt treinen klein. De gedeeltelijk in een bocht liggende overkapping geeft dit station een geweldig aanzien. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Stel 470 136 vertrekt als Regional Express uit het station. Door de scherpe bocht is slechts een deel van het 3-delige stel te zien. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Het Alvia treinstel 130 068 staat gereed voor de volgende rit over de HSL. Estacio de Franca 08-09-2012.

Na mijn bezoekje in de ochtend was ik in de gelegenheid om aan het eind van de middag nog een keer langs te gaan bij dit station. De zon stond dan aan de andere kant zodat ik van een andere plek wat opnamen zou kunnen maken. Dit lukte slechts ten dele. Ik werd namelijk na 20 minuten weggestuurd van de fotoplek die ik die middag had ingenomen, zo'n 30 meter van het einde van het langste perron waarbij ik een goed zicht had op alle sporen en dus niets hoefde te missen. Mijn korte verblijf leverde toch nog een paar leuke plaatjes op.

(Foto Rob van der Rest) De voorzijde van het station is even zo imposant als de binnenzijde met voor de ingang een paar van de vele taxi's die in Barcelona rond rijden. Estacio de Franca 08-09-2102.

           

(Foto's Rob van der Rest) Sfeerplaatjes kan je genoeg maken in dit fraaie station, kijk eens naar de glimmend schone vloer, geen stofje te bekennen! Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Treinstel 253 + 211 van Rodalies hebben hun eindpunt bereikt. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Doordat ik van mijn fotoplekje buiten de overkapping moest verdwijnen mistte ik de binnenkomst van dit treinstel. Dan maar een plaatje onder de overkapping. De 3-delige  treinstellen van de serie 490 rijden rond onder de naam Alaris, in dit geval stel 490 209, zij worden ingezet op o.a. de lijn Barcelona Sants- Valencia. Estacio de Franca 08-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Op zondag 9 september maakten we een klein uitstapje waar we de trein voor nodig hadden, gauw even een plaatje schieten voor vertrek. De als reserve machine aanwezige 252 064 wacht in het station om ingezet te worden waar nodig. Estacio de Franca 09-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Aan de andere kant van het perron waar ik in moest stappen stond dit fraaie treinstel uit de serie 448. Estacio de Franca 09-09-2012.

Op de laatste dag van ons verblijf in Barcelona wilde ik toch nog even een paar laatste foto's maken van de fraaie Spaanse treinen van de RENFE en Rodalies in dit geweldige station. De treinen van Rodalies in het voorstadverkeer rijden vrijwel alle zonder conducteur, bij vertrek van deze treinen word het vertreksignaal gegeven door een perronopzichter. Geheel in stijl zoals het hoort, ná het vertreksignaal sluit de machinist alle deuren.

(Foto Rob van der Rest) Gaat u maar! Estacio de Franca 10-09-2012.

(Foto Rob van der Rest) Treinstel 451 009 staat klaar voor de volgende rit richting Barcelona-Sants. Estacio de Franca 10-09-2012.

(Foto's boven en onder Rob van der Rest) De Alvia treinen worden in hoofdzaak vanuit Madrid ingezet en rijden door heel Spanje. Ook in Barcelona vind je ze natuurlijk, de meeste komen aan in Barcelona-Sants waarvan enkele doorrijden tot het Estacio de Franca. Daar wachten deze treinen tot de volgende inzet vanuit Barcelona-Sants. Vanuit Estacio de Franca rijden zij ook rechtstreeks naar Valencia en verder. Treinstel 130 005 is zojuist aangekomen uit Barcelona-Sants en zal later vertrekken richting Valencia. Estacio de Franca 10-09-2012.

Na deze opnamen sloten we ons bezoek aan Barcelona af, een prachtige stad met in ieder geval één mooi station bovengronds wat een bezoek méér dan waard was.