www.sporen-met-rob.nl

5 Augustus 1989 was voor mij de laatste keer dat ik een bezoek bracht aan de tentoonstelling en de stoomlocparade. Het weer zou die dag mooi zijn dus samen met alles wat er in Utrecht te zien was werd het weer genieten. De vorige keren dat ik Utrecht bezocht was ik met de trein vanuit Rotterdam gekomen. Op deze dag kwam ik vanaf de camping in Chaam waar ik verbleef en nam voor een deel de auto. Ik reed naar Zaltbommel, parkeerde daar mijn auto en reed daarvandaan met de trein naar Utrecht. Die plek was niet zomaar uitgekozen, ik wist de rijtijden van de DB V 200 007 die huiswaarts keerde en hoopte zo de trein en verderop gelegen brug op de plaat te krijgen. Dat eerste lukte maar de brug ging schuil achter de ochtendnevel.

Foto (Rob van der Rest) De DB V 200 007 is met 2 rijtuigen en de dubbeldekkerstam van de Lubeck Büchener Eisenbahn op weg vanuit Utrecht om via Roermond de grens over te gaan. Hierna nam ik de trein naar Utrecht, het speciale kaartje voor die rit heb ik trouw bewaard.  Doorkomst Zaltbommel 05-08-1989.

   

Eenmaal in Utrecht ging ik op zoek naar de ICE van de DB die een dag eerder, getrokken door de DB 218 138-6 daar was aangekomen. Ik vergat ook niet om de 'Arend' nog te fotograferen die nu linksom reed sedert de laatste keer in juli toen ik hier was, tegen de klok in, dit om een gelijke slijtage van de wielbanden te krijgen.

   

Foto's (Rob van der Rest) De 'Arend' op het voorterrein en de DB ICE op het tentoonstellingsterrein. Een wereld van verschil!  Utrecht 05-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Belangstelling genoeg voor de moderne ICE.  Utrecht 05-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Eén van de weinige momenten dat ik de 218 zonder publiek voor de loc kon fotograferen.  Utrecht 05-08-1989.

   

Foto's (Rob van der Rest) 2 'koppen', links van de DB 218 en rechts van een treinstel van de NMBS uit de 900 serie.  Utrecht 05-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Van de Engelsen stond de 27000 op het tentoonstellingsterrein, onder het prachtige bord van de BR het Electra schild wat herinnerde aan de tijd bij NS.  Utrecht 05-08-1989.

  

Foto's (Rob van der Rest) Het was genieten zo mooi de machine eruit zag.  Utrecht 05-08-1989.

Uiteindelijk mochten een paar locs van de NS ook niet ontbreken.

Foto (Rob van der Rest) De 1010 van het Spoorwegmuseum, altijd mooi om te zien.  Utrecht 05-08-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Ook de moderne machines van de NS waren er natuurlijk. De splinternieuwe 6408 en de wat oudere 1607 vormen de toen nieuwe generatie. De 1607 die in februari van dat jaar de langste reizigerstrein ter wereld had getrokken was er ook. Met een kleine aanpassing van de tekst (van ik trek naar ik trok) en het logo van 150 jaar spoorwegen een leuke bestickering. Helaas is de machine gesloopt.  Utrecht 05-08-1989.

Foto's (Rob van der Rest) In het begin van de middag, de klok wijst 13.18 uur aan, arriveerde de NMBS 29 013 in Utrecht CS. Zoals gewoonlijk in België met een speciaal schild, de 'Oude Gracht' express en het gevleugelde wiel vóór op de loc. Het uitstappen van de passagiers geeft me de mogelijkheid om wat verderop nog een foto van de machine te maken.  Utrecht 05-08-1989.

Foto (Rob van der Rest) Na het vertrek van de 29 013 wacht ik op de doorkomst van de locs die aan de parade gaan deelnemen. Voorop de vuurloze loc van de SSN, daarachter de NS 3737, de 52 3879 en 41 105 van de SSN en nog 8 andere. Ikzelf heb 2 kaarten voor de parade, om 16.00 en 17.00 uur, nog even een poosje wachten tot het zover is.  Utrecht 05-08-1989.